λεπτομέρεια του έργου:
Η έκσταση της Αγίας Θηρεσίας, Gian Lorenzo Bernini, 1645-1652
(μάρμαρο, εκκλησία Santa Maria della Vittoria, Ρώμη)
Πηγή: Gombrich E.H., Το χρονικό της τέχνης, εκδ. Μορφωτικό ίδρυμα εθνικής τραπέζης, Αθήνα, 1994
Η έκσταση της Αγίας Θηρεσίας, Gian Lorenzo Bernini, 1645-1652
(μάρμαρο, εκκλησία Santa Maria della Vittoria, Ρώμη)
Πηγή: Gombrich E.H., Το χρονικό της τέχνης, εκδ. Μορφωτικό ίδρυμα εθνικής τραπέζης, Αθήνα, 1994
Η ισπανίδα Αγία Θηρεσία (Teresa of Avila) που έζησε τον 16ο αιώνα, είχε συνδεθεί και στο παρελθόν με μια τολμηρή καλλιτεχνική δημιουργία, μια σκηνή εμπνευσμένη από το αυτοβιογραφικό της έργο στο οποίο μιλάει:
«για μια στιγμή θείας έκστασης όταν άγγελος Κυρίου διαπέρασε την καρδιά της με ένα χρυσό φλεγόμενο βέλος, γεμίζοντάς την με πόνο αλλά και με άφατη ευδαιμονία»,[1]
επιτρέποντας μετέπειτα αμφισβητήσεις της θρησκευτικής εμπειρίας που την διακατείχε, κάνοντας λόγο για μια μάλλον:«λιμπιντική έκφραση με θρησκευτική τιάρα».[2]
Τον 19ο αιώνα ο βέλγος καλλιτέχνης και τυπογράφος Félicien Rops δημιούργησε μια σειρά εικονογραφήσεων διακωμωδώντας τον οργασμό της αγίας αλλά και άλλες πτυχές της πνευματικής ζωής. Ο F. Rops γνωρίστηκε με τον Ch. Baudelaire και εικονογράφησε μέρος των ποιημάτων του από «Τα άνθη του κακού» που λογοκρίθηκαν στη Γαλλία και εκδόθηκαν στο Βέλγιο, ενώ θαυμάζονταν από συγχρόνους του, ιδιαίτερα από εκπροσώπους των κινημάτων του Συμβολισμού και του Αισθητισμού.
Η αγία Θηρεσία, Felicien Rops
Πηγή: Joachim H.N., Felicien Rop 1833-1898, Gerd Hatje, 1999
Πηγή: Joachim H.N., Felicien Rop 1833-1898, Gerd Hatje, 1999
Τα επαιτικά τάγματα, Ο φιλότεχνος καλόγερος
Ο ιερέας εξαίρει τη νέα που αποποιείται
τα υλικά αγαθά και λούσα
Ωστόσο μια από τις μεγαλύτερες πηγές του «κακού» εμφανίστηκε επίσης στις αρχές του 16ου αιώνα, όταν ένας ιταλός δούκας παρήγγειλε μια σειρά πορνογραφικών εικόνων για ιδιωτική χρήση. Μόλις τις είδε ο Pietro Aretino εμπνεύστηκε δεκαέξι πορνογραφικά σονέτα, ένα για κάθε εικόνα, κι έγινε ο εισηγητής της μοντέρνας ερωτικής λογοτεχνίας στην Ευρώπη. Έτσι, αν και οι πορνογραφικές εικονογραφήσεις καταστρέφονταν συστηματικά, επανεμφανίζονταν σε διάφορες επανεκτελέσεις χάρη στα πορνογραφικά κείμενα του Aretino που διασώζονταν:
“Let’s make love my beloved, let’s make love right away since we are all born for this. And If you adore my cock, I love your pussy, and the world wouldn’t be worth a fuck without this. And if it were decent to screw after death I would say: Let’s screw so much that we die of it, and in the beyond we’ll fuck Adam and Eve, who found death so indecent. […]”
I modi, ανώνυμος, π. 1830, Γαλλία
Πηγή: http://www.erotomane.org/
Πηγή: http://www.erotomane.org/
Κι ενώ το στοιχείο της λαϊκότητας δεν απέπνεε κανέναν αισθησιασμό για την μπουρζουαζία, αυτή η κοινωνική τάξη εκπλήρωσε στη λαϊκότατη «Ανατολή» τις πιο κρυφές και εκστατικές της φαντασιώσεις, κρύβοντας επιμελώς τα στοιχεία που την ενοχλούσαν από τους πίνακές της. Ο οριενταλισμός στη ζωγραφική του 19ου αιώνα χαρακτήρισε ένα σύνολο από έργα τέχνης που απεικονίζουν έναν ανύπαρκτο κόσμο, αποκύημα της φαντασίας των ρομαντικών οι οποίοι έκαναν κάποιες απλές αναγωγές:
ταύτισαν τη λαϊκότητα της Ανατολής με τον εξωτισμό και τις ιθαγενείς λευκές γυναίκες με τον ερωτισμό. Όπου η λαϊκότητα γινόταν υπερβολικά χυδαία βλεπόταν ως κωμική και όπου δεν υπήρχαν λευκές γυναίκες, εφευρίσκονταν.
Το νησί, Richter & Shenton, 1834
Πηγή: Παπασταύρος Α., Λόρδος Μπάυρον: από τα Γιάννενα στην
αθανασία, εκδ. Δωδώνη/Οδυσσέας, Αθήνα, 2006
Πηγή: Παπασταύρος Α., Λόρδος Μπάυρον: από τα Γιάννενα στην
αθανασία, εκδ. Δωδώνη/Οδυσσέας, Αθήνα, 2006
Ο γλυκερός άντρας και η ημίγυμνη χαρωπή γυναίκα που πέφτει στην αγκαλιά του, είναι από την εικονογράφηση του έργου του Μπάιρον
«Το νησί», μια ιστορία με «…εξωτικά νησιά, όμορφες κοπέλες της Ταϊτής και σκληρούς ναυτικούς».
Παρακάτω ο G. Flaubert περιγράφει έκτροπες σκηνές από την Ανατολή που διασκέδαζαν τους αναγνώστες του:
«Για να διασκεδάσει το πλήθος, ο γελωτοποιός του Μωχάμεντ Άλι πήρε μια γυναίκα στο παζάρι του Καΐρου μια μέρα, την έβαλε πάνω στον πάγκο ενός καταστήματος και έσμιξε μαζί της δημόσια ενώ ο μαγαζάτορας κάπνιζε ατάραχος την πίπα του.
Στο δρόμο από το Κάιρο προς τη Σούμπρα αρκετό καιρό πριν, ένας νεαρός άνδρας αφέθηκε να σοδομηθεί από έναν μεγάλο πίθηκο όπως στην παραπάνω ιστορία, για να τραβήξει το ενδιαφέρον και για να κάνει τους ανθρώπους να γελάσουν.
Ένας ασκητής πέθανε κάποτε -ένας ηλίθιος- που για καιρό τον θεωρούσαν άγιο. Όλες οι μουσουλμάνες γυναίκες έρχονταν να τον δουν και τον αυνάνιζαν -στο τέλος πέθανε από εξάντληση- από το πρωί ως τη νύχτα μια ασταμάτητη εκσπερμάτωση».[3]
Le Brenn et sa part de butin, Paul Jamin, 1893
(λάδι σε μουσαμά, ιδιωτική συλλογή)
Πηγή: http://www.artcyclopedia.com
Νέες λευκές γυναίκες που βρίσκονται αιχμαλωτισμένες και γυμνές μέσα σε έναν πολυτελή σκηνικό διάκοσμο αποτελούν τα λάφυρα της μάχης.
[1] Gombrich E.H., Το χρονικό της τέχνης, εκδ. Μορφωτικό ίδρυμα εθνικής τραπέζης, Αθήνα, 1994, σ.438
[2] Αριστηνός Γ., «Ο οργασμός της Αγίας Θηρεσίας», Ελευθεροτυπία στήλη «Τέχνες», 2 - 27/09/2008
[3] Said E., Οριενταλισμός, Νεφέλη, Αθήνα, 1996, σ.129
εξαιρετική η ανάρτησή σου φίλη Μαριάνα!, διάβασα πράγματα που δεν τα γνώριζα μέχρι σήμερα.Καλημέρα!
ReplyDeleteΚατι μαθαινουμε παντα οταν περναμε απο το blog της φιλης Μαριανας!
ReplyDeleteΝα σαι καλα!
Φιλια :)
Palale, σε ευχαριστώ!
ReplyDeleteΑυτά τα μικρά γραμματάκια στην ιστορία της τέχνης έχουν πάντα πολύ ενδιαφέρον.
Γεια σου Elva! Είναι ένα διδακτικό blog λοιπόν :) Καλή συνέχεια και σε σένα!
ReplyDeleteπολύ καλή δουλειά έκανες...
ReplyDeleteμε μεγάλο ενδιαφέρον το διάβασα!
πού τα βρίσκεις όλα αυτά;
θα διαβάσω κι άλλες αναρτήσεις σου...
καλό απόγευμα!
καλώς ήρθες απλοΠοίηση,
ReplyDeleteδιάβασμα διάβασμα διάβασμα, κάπου εκεί τα βρίσκω :)
Σε ευχαριστώ πολύ και προπάντων για το μήνυμα που μου άφησες και το ότι θα δεις και τις άλλες αναρτήσεις...
Καλό απόγευμα
ναι, πολύ ωραια Μαριανα, μπραβο...
ReplyDeleteΚαι η συνέχεια εξαιρετική.
ReplyDeleteΚαταπληκτικές εικόνες..
Μπράβο Μαριάνα
:-)
Ειρήνη σε ευχαριστώ για την ενθάρρυνσή σου!
ReplyDeleteΒάσσια,
ReplyDeleteνα είσαι καλά, κάποιες από τις εικόνες ήταν πραγματικά δύσκολο να βρεθούν. Φιλιά!
Ένα μήνα περιμέναμε τη συνέχεια του πρώτου μέρους! Πάντως, δεν είναι μόνο το διάβασμα (όπως είπες σε προηγούμενο σχόλιο) που διέκρινα ως θετικό, πρέπει επίσης να έχεις το δικό σου τρόπο να ψάχνεις, αν κρίνω απ' το περιεχόμενο και τον τρόπο παρουσίασης της ανάρτησής σου!
ReplyDeleteΠολλά μπράβο φίλη μου!
Μαριάννα και οι δύο αναρτήσεις επιμορφωτικές. Πολύ καλή η παρουσίαση επίσης.
ReplyDeleteΔιάττων... τι blogger είμαι αν είναι να ποστάρω μια φορά τον μήνα ε; :p Σε ευχαριστώ για την ιδιαιτερότητα που μου καταλογίζεις. Να σου δείξω επίσης επί της ευκαιρίας μια ανακάλυψή μου στη μουσική, τον ξέρεις;
ReplyDeletehttp://www.youtube.com/watch?v=R_OM1l9kYcs
Σε ευχαριστώ NdN! Φοβερή η δική σου ματιά και γραφή για το ταξίδι σου στην Κούβα, να'σαι καλά
ReplyDeleteΚαι βέβαια τον ξέρω αγαπητή μου φίλη. Είναι καλλιτέχνης R'n'B, ειδικευμένος στο στυλ "Ουάουα" (ελπίζω να σου είναι γνωστή η ορολογία αυτή) γι' αυτό κι έχει αυτό το ψευδώνυμο (Wah Wah)... Ακολουθεί και σόλο καριέρα αλλά είναι και session μουσικός...
ReplyDeleteΛοιπόν, αυτή η ανάρτηση με έβαλε σε σκέψη: φαίνεται ότι έχω ένα μικρό κενό να καλύψω… Ενώ για το δεύτερο μισό του 19ου ξέρουμε ότι για όλα φταίει η ηθική της βασιλίσσης Victoria, για την περίοδο μεταξύ Αναγέννησης και Άνοιξης των Λαών (1848) δεν είμαι σίγουρος για το ποιο κοινωνικό, θρησκευτικό ή άλλο ιδεολογικό χαρακτηριστικό, καταγόμενο από τον Μεσαίωνα, πρέπει να κατηγορήσουμε…
ReplyDeleteΠάντως οι άνθρωποι ήσαν απίστευτοι· κι αυτός ο άτιμος ο Flaubert, ήταν ανάγκη να είναι ΠΑΝΤΑ τόσο παραστατικός;!;!
Πάντως (δεν αντέχω, θα το πω) ο Brennus του Paul Jamin, είναι τυπική γαλατική φιγούρα με το κωνικό φτερωτό κράνος.
Και με την ευκαιρία: σε μια τηλεοπτική συνέντευξη του, ο René Goscinny (σεναριογράφος του Astérix) λέει: «…ερωτισμός (δεν έχω τίποτα εναντίον του), ερωτισμός και χιούμορ αναμιγνύονται άσχημα. Όταν βλέπετε κάτι ερωτικό, δεν σας κάνει ιδιαίτερη όρεξη για γέλια […], κι όταν ανακατεύουμε τον ερωτισμό και το χιούμορ, περνάμε εύκολα στην πορνογραφία». Υποθέτω ότι θα συμφωνήσεις, Μαριάνα· προς τα εκεί δείχνει αυτή η ανάρτηση, σωστά;…
Χαιρετισμούς!
Θερσίτης
HI Mariana! How are you doing these days, lady? :) Hope not too busy and all is well! Spring has finally arrived here, we'are starting to have green leaves!
ReplyDeleteΚαλα και που τα ξέρεις ολα αυτα εσυ
ReplyDeleteΤοσο μικρό κορίτσι
Συγχαρητήρια παντως
.......
Τέλειο post !!!
ReplyDeleteΣήμερα θα ήθελα να σε καλέσω στη σημερινή μου ανάρτηση. Θέλω να πιστεύω πως έχει ενδιαφέρον...
ReplyDeleteΚαλό μεσημέρι...
Σκέτη απόλαυση! Λοιπόν...
ReplyDeleteΔιακρίνω πράγματι γαλάτικη περηφάνια στον Brenix. Πρέπει να είναι μάλλον ικανοποιημένος από τα λάφυρα πολέμου. Αν κάνεις κι ένα zoom θα δεις κάτω από το παχύ του μουστάκι ένα σαρδόνιο χαμόγελο, τι να έχει άραγε στο μυαλό του...
Σωστά υπέθεσες ότι θα συμφωνήσω με την σκέψη του Goscinny. Συμφωνώ και με το παραπάνω! Αποδεικνύεται άλλωστε και μέσα από τα συγκεκριμένα γραπτά του Flaubert ότι η υπερβολή που είναι ένα χαρακτηριστικό στοιχείο του κωμικού, μετατρέπει τον ερωτισμό σε πορνογραφία (μέσω της υπερβολής και της έντασης περνάμε δηλαδή από το soft στο hard...) Υπάρχουν όμως και άλλα στοιχεία που διαχωρίζουν την κωμική πορνογραφία από την σοβαρή ας πούμε (για μια ερμηνεία του κωμικού μπορείς να διαβάσεις εδώ http://zmariana.blogspot.com/2009/05/26-27_28.html ) αλλά υπάρχουν άλλα τόσα που αποδεικνύουν πόσο κοντά βρίσκεται ο ερωτισμός και το κωμικό στοιχείο.
Οι έννοιες έχουν την ιδιότητα να περιπλέκονται μυστήρια, όπως τα σχήματα του M. C. Escher· νομίζεις ότι έχεις βρει μια ρεαλιστική διάσταση του σχεδίου ή ένα μοτίβο, το οποίο όμως αναιρείται μόλις τοποθετήσεις την ματιά σου σε κάποιο άλλο σημείο.
Οπότε ταυτόχρονα έχω και τις ενστάσεις μου για την σκέψη του Goscinny. Η αυτοαναίρεση είναι η διαλεκτική φύση της σκέψης στην οποία είμαι ιδιαίτερα επιρρεπής (δε θέλω να σε βάλω να διαβάσεις όλο το ιστολόγιό μου, μόνο ένα παράδειγμα γύρω από την διαφωνία, την συμφωνία και την σκέψη http://zmariana.blogspot.com/2009/05/blog-post_03.html )
Ερ.: Αλήθεια, πώς βάζεις την άνω τελεία; (την οποία χρησιμοποίησα κάνοντάς την paste από εσένα)...
Καλό ξημέρωμα Θερσίτη!
Hi gurl!
ReplyDeleteSpring is also here, many bees and the sparrows come to eat crumbs outside my window (but they were doing this in winter too :p )
I'm always too busy but I find some spare time before dawn.
Thanks for the comments, they always cheer me up!Take care
χαχα να'σαι καλά Velvet,
ReplyDeleteείδες τι μπορεί να ξέρει ένα κορίτσι; Η ικανότητα που με βοηθάει στο να βρίσκω αυτές τις πληροφορίες είναι η εξής: η αξιολογική εκτίμηση βιβλίων μέσω της μυρωδιάς τους. Ανοίγω ένα βιβλίο και δε μπορώ να αντισταθώ να μην το μυρίσω! Συγκεκριμένες εκδόσεις έχουν συγκεκριμένες μυρωδιές. Δεν είναι τυχαίο ότι τα αγαπημένα μου βιβλία έχουν και αγαπημένες μυρωδιές!! (σε κούφανα πάλι)
Καλό σου ξημέρωμα!!!
Habilis σε ευχαριστώ για την ενθάρρυνση!!
ReplyDeleteΔιάττων έφτασα ήδη! όσο για τον wah wah watson, τι να πω. Πετάς! :)
ReplyDelete'Εξοχο!
ReplyDeleteΥπάρχει τρίτο μέρος;
Όπως λες, είναι αυτά τα μικρά γραματάκια που έχουν ενδιαφέρον όχι μόνο στην ιστορία της τέχνης αλλά στην Ιστορία γενικά. Οι μικρές ιστορίες της Ιστορίας όπως μου αρέσει να λέω.
Καλή τύχη για την επίσημη πρώτη των γιαγιάδων της Ηπείρου.
ReplyDeleteΚαλοτάξιδες! κι εσύ και οι γιαγιάδες «σου».
Γεια σου Άρη!
ReplyDeleteΝαι όπως τα λες, αυτά τα μικρά γραμματάκια αποκαλύπτουν πτυχές που σε κάνουν να βλέπεις το όλον περισσότερο συνειδητοποιημένα.
Να είσαι καλά, σ'ευχαριστώ για το μήνυμά σου και τις ευχές για ούριους ανέμους! Δεν ξέρω αν θα υπάρξει τρίτο μέρος.. χμμ για να δούμε..
Μαριάνα, το να διαβάζω αυτό το μπλογκ είναι μεγάλη απόλαυση. Το μόνο μου σχόλιο είναι ότι δεν έχω λόγια :))
ReplyDeleteΣ' ευχαριστώ el Romandante, ομοίως για το blog σου. Έχω την αίσθηση ότι είσαι συμπολίτης, αλλά πάλι, μπορεί να κάνω και λάθος... :)
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteΓεια σου Ειρήνη,
ReplyDeleteσε ευχαριστώ πολύ για την επισήμανση, έριξα δύο ματιές και ένα σχόλιο... ;)
Εύχομαι Καλή Πρωτομαγιά
ReplyDeleteΚαι Καλό Μήνα Μαριαν
.....
Να'σαι καλά Velvet!
ReplyDeleteΩραία μέρα είχε την Πρωτομαγιά... βρέθηκα στο δασάκι στο νησάκι :) Καλό σου μήνα!
Guess in the olden age it was quite liberal on sex and erotica!
ReplyDeletetoms shoes
ReplyDeletesupra shoes
christian louboutin flats
adidas outlet store
gucci outlet
rolex watches outlet
cheap ray ban sunglasses
adidas stan smith
true religion outlet
timberland boots
louis vuitton
christian louboutin outlet
air jordan retro
mont blanc
nike roshe run
coach outlet
adidas superstar
coach factory outlet
ray ban outlet
polo ralph lauren
coach factory outlet
louis vuitton bags
jordan 4 toro
michael kors handbags
celine
asics shoes
jordan 3 infrared
jordans
louis vuitton handbags
beats wireless headphones
adidas yeezy
celine handbags
ray bans
michael kors handbags
timberland outlet
ralph lauren sale
nike basketball shoes
cheap oakley sunglasses
toms shoes
christian louboutin shoes
20167.6wengdongdong
شركة تسليك مجاري شمال الرياض
ReplyDeleteالتي يعتمد عملها علي استخادم المياه مثل المطاعم و المجازر و غيرها فلذلك لابد من اتخاذ السرعة في حل تلك المشكلة حتي لا تتضاعف المشكلة
شفط بيارات شمال الرياض
و تسبب في أزمة في العمل و لذلك لابد من الاتصال بنا علي شركات تسليك المجاري بالرياض علي الفور فلا داعي للتردد .
شركة شفط بيارات بالرياض
شركات تسليك المجاري بالرياض كثيرة ولكن :
شركة شفط بيارات بالدمام
نحرص في شركة تسليك مجارى بالرياض علي تقديم أفضل ما ليدنا حتي تحصلوا علي خدمات ممتازة
شركة تسليك وتنظيف البيارات بالدمام
تتشرفون بها في اي وقت فنحن نريد كسب عدد كبير من العملاء و ذلك عن طريق تقديم خدمات مميزة وأيضا بتكاليف غير باهظ
شركة تسليك مجاري بالرياض
ة فنحن نريد ان نقدم خدمات ممتازة بتكاليف غير باهظة فقط اتصلوا بنا علي رقمنا الموحد امام حضراتكم
golden goose shoes
ReplyDeletemoncler jackets
balenciaga trainers
adidas superstar shoes
supreme clothing
yeezy shoes
goyard handbags
hermes birkin
irving shoes
longchamp handbags
xiaofang20191226